top of page

Vakantie in eigen land? Doen!

Bijgewerkt op: 19 mei 2021

Met start in Ronquières om uiteindelijk te eindigen aan de Semois.

Vakanties brachten we steevast door buiten onze eigen landgrenzen en dan nog liefst van al naar de Alpen.

Met COVID-19 sloten de grenzen waardoor we overschakelden op plan B: Columbussen met de camper van Jo en An, met als einddoel de oevers van de Semois. Niet meer, niet minder.

Wat een prachtige verrassende ervaring werd het.

Op dag 1 hielden we halt aan het Hellend vlak van Ronquières, een historische site. We volgden het parcours van 3 km en informatieborden vertelden ons de geschiedenis en de werking van dit bouwwerk.

Via de app HomeCamper vonden we een plaatsje op een oprit van een biowinkel die ons van een picknicktafel en sanitair voorzag.

Op dag 2 reden we door tot Villers-la-Ville. Een bezoek aan de abdij stond al een tijdje op onze bucketlist. We namen alle tijd om de prachtige site te bezoeken voor we ’s avonds doorreden naar Saint-Hubert. Daar is een sanistation waar je zowel grijs als zwart water kunt lozen.

Omdat het onderweg naar Saint-Hubert plotseling begon te sneeuwen kozen we voor de camperplaats ten noorden van het dorp.

De volgende dag bezochten we het wildpark van Saint-Hubert. Via verschillende paden in een bosrijke omgeving loop je gewoon tussen de dieren.

Na de middag reden we door naar Muno (Bertrix) waar we in de namiddag de omgeving verkenden via Maps.me. Helder weer, ijzig koud maar mooie bossen.

Omdat de camper voorzien is van elektriciteit (via zonnepanelen) en een waterreservoir, waren we niet afhankelijk van een camping. Via de app Park4Night vonden we een idyllisch plekje in Muno. Waw, hoe wijs was dat zeg. Het kabbelende riviertje, picknicktafel en de BBQ maakten het gewoon af. De koude vingers en tenen namen we er bij. Voor de kinderen de ideale kampeerplaats en ’s nachts was het zalig stil.

’s Morgens vertrokken we richting Bouillon waar we heen en terug wandelden tot aan Tombeau du Géant. Eén van de leukste wandelingen die je meeneemt langs de Semois.

’s Avonds overnachten we op de overvolle camperplaats waar het tot onze grote verwondering heel rustig slapen was. De plek keek uit op het kasteel van Bouillon dus trokken we er naar toe.

De laatste twee nachten kozen we voor camping Le Prahay aan de Semois. Een hele rustige camping, goed gelegen en pal aan de oevers van de Semois. Genoeg ruimte om te badmintonnen. ‘s Nachts zakte de temperatuur onder het vriespunt maar dankzij het verwarmingssyteem in de camper en onze donsdekens/donsslaapzakken viel het goed mee.

Vertrekkend van aan de camping maakten we een tocht naar Rochehaut en kwamen we onverwachts op het bekende wandelpad Le Sentier des Echelles.

De camping biedt vuurschalen aan en zo konden we de avond afsluiten aan het kampvuur. Alleen de marshmallows misten we nog …

Op weg naar huis ontdekten we via Park4Night een picknickplaats aan de Lesse. Een mooie afsluiter van een weekje vakantie in eigen land. Zelfs al gaan de grenzen terug open dan is dit zeker voor herhaling vatbaar!

Dit reisverhaaltje en super leuke tips en foto's volledig te danken aan Nele Verrue, Michaël, Nore en Thor.