top of page

Zweden, the place to go.

Zweden was deze zomer absoluut the place to go.. We hebben de tel niet kunnen bijhouden, zoveel keer zijn onze campers er geweest. Dikwijls was onze camper een halve dag in België om van familie te veranderen en trok hij hup weer naar Zweden.

Camping Coppens zal er wel iets mee te maken hebben maar Zweden heeft ook echt heel veel troeven waar we nu pas achter komen blijkbaar.

Ook wij waren getriggerd door de toffe verhalen van onze reizigers en eind augustus was het dan eindelijk aan ons om op avontuur te vertrekken.

We reden naar Kiel in Duitsland, goed 700 km en namen daar de ferry naar Göteborg. Rijden naar Zweden kan ook maar we kozen er voor om een nachtje op de ferry door te brengen. 's avonds opstappen en 's ochtends aankomen in Zweden. Link naar de ferrymaatschappij. Zalig relax en onze vakantie start al op de ferry.

Aangekomen in Göteborg, we genieten nog even van het zonnetje maar niet veel later start het al met regenen.

Tijd om een stukje te rijden en op zoek te gaan naar een camperplaats. Die avond is het spaghetti.. en binnen gezelschapspelletjes spelen.

Het plekje dat we gevonden hadden stond omschreven als "picknick en zwemplaats" als 's morgens dan ook de eerste zonnestraaltjes er door komen spelen de meisjes eerst nog wat in het zand maar al snel zijn de kleren uit voor een duik in het meer. Yoehoo... daarvoor zijn we dus naar zweden gekomen, zo zalig!

Door de bossen rijden we die avond naar het nationaal park Tresticklans vlak bij de Noorse grens.

We slapen er op de parking van het park, er staan nog 2 andere mobilhomes én het is midden in de bossen is dit prima!

Ideaal om onze wandeling in het park te starten, het 'oudste' bos van Zweden.

De wandeling gaat dikwijls over loopbruggetjes, de kinderen vinden het heel tof, ons Chloé heeft zelfs voor het eerst 10km gewandeld.

Onderweg komen we dit schitterend plekje tegen, Chloé voelt eerst nog met haar teentjes maar enkele ogenblikken later zitten we allemaal in het water. Zaliger dan dit kan niet! wat een toffe duik!

Na onze wandeling rijden we een beetje verder naar Nossemark, en komen we terecht op een toffe kleine camping aan een meer. ( link website camping) We genieten van een heerlijk taartje in het gezellige cafeetje en installeren ons aan het water.

Ons eerste kampvuur van de reis..

Zalig wakker worden in het slaapdak met het zonnetje dat binnenkomt en zicht op het meer.

Omdat het weerbericht regen aangekondigd had maar voorlopig het zonnetje nog schijnt, besluiten we hier te blijven tot het start met regenen. Uiteindelijk blijft het de hele dag droog en amuseren we ons hier op het meer met zwemmen, spelen met de sub en vissen,... Laurine heeft haar allereerste vis gevangen!

De dag nadien is er niet aan te ontkomen, dit is een regendagje.

We rijden verder naar het nationaal park Glaskogen. Het hoogte punt van de dag is de heerlijke wafel met ijsje in de boshut.

Gelukkig is de volgende morgen het zonnetje er alweer.

Goedemorgen zonnetje!

Klaar voor de paddenstoelen wandeling!

Na de wandeling, in het park rijden we nog een klein stukje verder en vinden we een zalig plekje in de natuur met een ponton om het water in te gaan, vuurput en picknick tafeltje... Dat kan natuurlijk in Zweden!

De volgende ochtend rijden we nog ietsjes noordelijker en belanden we er op een camping, ja terug aan een meer.... :) link naar de site van de camping. Zelden een camping gezien dat zo proper is!

Het is een rustig namiddagje met zwemmen, pannenkoeken bakken, op de speeltuin spelen en in het zand spelen.

We zitten ongeveer op een kwartiertje rijden van een volgend Nationaal park: Hofjallet. Gezien het eerste nationaal park zo goed meegevallen was, zijn we hier opnieuw naar op zoek gegaan. De wandelingen over de loopbrugjes zijn nogal een succes bij onze meisjes! Qua motivatie kan dit wel tellen. Omdat Chloé vorig jaar in de Alpen nog geen 50m gewandeld had, wisten we niet goed waar we ons dit jaar aan moesten verwachten. Onze verbazing is dan ook groot als ze ook hier weer 10 km stapt. Al is het naar het einde toe met wat koekjes motivatie en Laurine die 'blad, steen, schaar' met haar doet aan iedere volgende gemarkeerde boom.

Omdat het er zo goed was en omdat we geen zin hebben om ver te rijden gaan we terug naar ons zelfde plekje. We spenderen de avond en de volgende ochtend op ons privé strandje en op het water. Mochten we met ons tweetjes zijn zouden we wellicht altijd in de natuur kamperen. Onze campers zijn zelf voorzienend in stroom -lang leve de zonnepanelen!- dus een camping is niet noodzakelijk. Maar de meisjes vinden het wel tof om eens te spelen met vriendjes. En omdat we geen stroom nodig hebben, kunnen we het mooiste plekje er uit kiezen.

Na de middag en na een frisse duik besluiten we toch verder te gaan. Wie onze route in kaart brengt zal zien dat we niet echt een 'mooie toer' gemaakt hebben maar we hebben onze route voornamelijk laten afhangen van het weerbericht. Ons initieel plan lag dus snel in de prullenbak. De wolken ontwijken, het zonnetje opzoeken en dat is toch vrij goed gelukt. Nog een voordeel om met de camper op reis te gaan!

We rijden richting Camping Coppens of Camp Grinsby, onderweg nog een plekje kunnen reserveren. Toch wat gertriggerd door nieuwsgierigheid en door de verhalen van onze reizigers die er al geweest waren deze zomer.

Aangekomen blijkt dat er wat mis was met onze boeking, we hadden pas morgen een plekje. Het meisje aan de balie laat ons weten dat het volzet is maar Staf komt er aan en hij zegt ' we regelen dat wel'. :) Hij brengt ons dan met zijn fiets naar ons plekje.

We zitten in een hoekje van de camping met eigen strand waardoor het lijkt alsof we op een kleine camping zitten, de rest van de toch wel grote camping zien we niet eens.

We moeten het zeggen, het is een prachtig plekje!

We huren een kano en trekken een dagje het meer op, van eilandje naar eilandje.

en sluiten de dag af met kampvuur.

We blijven er nog een dagje en amuseren ons terug in en op het water..

Na 3 dagen op Camp Grinsby en het einde van onze reis nabij,.. willen we de oceaan toch nog eens zien en rijden we naar de kust.

We komen terecht in het havenstadje Stromstad, installeren ons op het terras van een gezellig vis restaurantje. Net voor ons meert een ferry aan die naar het eiland Koster vaart, Kosterhavet natuurreservaat. Volgens de restaurant uitbater absoluut de moeite. We twijfelen wat, het is intussen al einde de namiddag maar stappen toch op de ferry. Aangekomen blijkt dat er niemand is in het fietsverhuur bedrijf maar er hangt een prijslijst en een brievenbus. We steken het geld er in en trekken er met de fiets op uit. - oef we zijn in Zweden -

Maar het eiland kan ons niet bekoren, er hangt een vreemde sfeer. Misschien door de wolken en doordat het al laat in de namiddag is, lijkt het verlaten, de weinige mensen die we er zien zeggen met moeite goedendag. We zijn dus even blij dat we terug op de ferry kunnen om terug te keren naar het vaste land.

Onze slaapplek kiezen we strategisch, met het idee dat we morgen naar huis moeten.

We belanden bij de boer. Foss camping Bralands. Een prima plekje. De boer heeft het goed geregeld. We zien er niemand maar betalen kan met de QR code.

We blijven er niet lang, we willen alles uit ons laatste dagje halen en rijden terug naar de kust. nu ietsjes zuidelijker vlak bij Göteborg waar we de Ferry terug nemen.

We wagen het er toch nog eens op en nemen de ferry vanaf Ronnang naar eiland Dyron. Daar waar het gisteren zo tegen gevallen was, maakt dit eilandje meer dan goed. Er is een wandelpad helemaal het eiland rond ongeveer 5 km over de rotsen. Met het zonnetje van de partij en een zalig zwemstrandje gevonden duiken we deze keer in de zee!

Absolute aanrader!

Waar de ferry aanmeert is een tof terrasje. We klinken er op onze laatste dag. geen zin om naar huis te gaan, wat een zalig weer.

Eens op de ferry terug naar het vaste land ziet Jo dat er een kajuit is vrijgekomen voor de grote Ferry naar Duitsland voor morgen! We bellen snel en slagen er in onze reis een dagje te verlengen. Joepie!

Onze laatste avond brengen we in schoonheid door op een magnifiek camper plekje in een klein haventje met een schitterende zonsondergang. gevonden op park4night

Deze keer kunnen we ons vertrek niet meer uitstellen,... op de ferry terug naar Duitsland.